Koreaanse studenten leren over onze (ouderen)zorg

Twintig Zuid-Koreaanse studenten en drie stafleden van de KonKuk University uit Seoul waren eind januari een week op bezoek bij Hogeschool Windesheim. De instellingen hebben een samenwerkingsovereenkomst. De studenten bezochten ook een ochtend het Zorgtrainingscentrum en hoorden daar meer over de (ouderen)zorg in Nederland en de kansen die het Zorgtrainingscentrum daarbij biedt.

De studenten waren met name geïnteresseerd in toegepaste gerontologie: een opleiding daarvoor kennen ze in Zuid-Korea niet en ook het aspect langdurige zorg was voor hen interessant.

0 Bericht 2 Korea bovenste deel foto

Facts & figures

Een belangrijk thema waar ze zich tijdens hun verblijf in Zwolle dan ook op richten, was het intergenerational contact. Om hen voor te bereiden op een opdracht rondom dit thema kegen de studenten eerst een impressie van hoe Nederland de zorg organiseert.
Kim Peters, directeur van het Health Innovation Park, vertelde daar veel over en ging op de vraagstukken waar Nederland nu mee te maken heeft en in de toekomst – denk aan vergrijzing, demografische ontwikkeling in krimpgebieden, wijziging in de wijze van financiering – mee te maken krijgt.

Wim Drenthen, specialist ouderengeneeskunde, maakte dit specifieker met facts & figures over de ouderenzorg. Hessiëlle van Dam, projectleider wijkzorg lab, vertelde over de kansen die het Zorgtrainingscentrum biedt ten aanzien van de genoemde vraagstukken. Zo noemde zij een ICT-oplossing om langer thuis te blijven wonen en kwaliteit van leven te behouden en de ontwikkelde methode waarbij vanuit de behoefte van de cliënt naar de beste passende oplossing wordt gezocht.

Vitaliteit verliezen

Daarnaast was er veel aandacht voor de impact die het heeft als je vitaliteit verliest. De studenten ervaarden dit aan de hand van een opdracht. Zo moesten ze noteren wat hen dierbaar is. Vervolgens kozen ze uit wat ze inleverden. De impact van het af moeten staan bracht hen dichter bij het gevoel van ‘verlies’. Met de opgedane kennis en ervaring bezochten de studenten diezelfde middag ouderen die gebruik maken van zorg.

Inspirerend en leerzaam

De studenten en medewerkers waren onder de indruk van wat zij hoorden en werden zich bewust van de opdracht waar zij zelf voor staan. Kortom: het was een inspirerende leerzame ochtend.